Cukuplah Allah bagiku...

assalamualaikum
salam rabu
salam ramadhan ...
hari ni dah 9 Ramadhan
kejab je kan
bulan puasa ni
Mummy Ayu lemau sikit la
plus...keja pun banyaks
lagi la kan
tu yg slow je update & jengah blog
but pagi ni... dpt petikan ni...
dr one of whatsapp groups
so...Mummy Ayu share kan kat sini key
utk kita sama2 hayatikan 
subhanallah... 
cantik petikan ini...

 Kebesaran Sang Pencipta

Wahai anak adam..
   Aku jadikan engkau dalam
  perut ibu mu .. dan aku 
wajahmu dengan penutup
supaya tak lemas
terhidu engkau dalam rahim. 

dan Aku jadikan
engkau tenang 
di sebalik rahim ibumu.
Aku cukupkan bagi engkau
makanan mu. 

dan Aku jadikan
di samping kanan dan kirimu
tempat berpaut. 
di kananmu hati. { liver }
dan di kirimu hempedu
{ spleen } ibumu.

setelah itu,
Aku ajarkan engkau
untuk tetap dan duduk
di dalam badan ibu mu.

adakah yang lain
selain dari Ku yang mampu
menjadikannya sedemikian.??

setelah berakhir penciptaanmu 
dan disempurnakan kejadian mu
aku arahkan kerajaanKu
dengan penuh kasih dan sayang
untuk mengeluarkan mu dari rahim,
  maka dikeluarkanlah dirimu. 

tiada bagi mu gigi
untuk mengunyah, 
jua tangan, untok menggapai,
juga kaki untok berdiri 
Engkau tidak punya apa-apa 

Aku jadikan susu
yang lengkap lagi bersih
dari dada ibuMu,
yang sejuk di musim panas
dan panas di musim sejuk

dan Aku letakkan cinta
dan kasih kepada engkau
dalam diri kedua org tua mu

tidak meniarap engkau ... sebelum mampu,
tidak duduk engkau ... sebelum mampu,
 tidak merangkak engkau ... sebelum mampu,
tidak berdiri engkau ... sebelum mampu. 

apabila engkau telah kuat
untuk berjalan sekarang,
engkau bermaksiat
saat engkau berseorangan!!!
dan engkau langsung
 tidak malu padaKu. 

Maka Aku tetap peringatkan,
jika engkau berdoa,
Aku makbulkan.
jika engkau meminta,
Aku berikan.
jika engkau bertaubat,
Aku bawa engkau kepadaKu

Sungguh ajaib, 
engkau wahai anak adam .. 
ketika dilahirkan kau di Azankan, 
dan di Iqamat kan tanpa di sertai solat.. 

Dan bila kau mati engkau disolatkan tanpa didahulukan azan.

sungguh ajaib bagi mu wahai
anak adam..
ketika lahir tidak kau ketahui
siapa yang mengeluarkan mu
dari tubuh ibumu,
dan ketika kau mati
   tidak juga engkau ketahui
    siapa yang memasukkan
        engkau ke kubur mu.

    Sungguh ajaib perihalmu 
anak adam..
ketika kau dilahirkan
    ada yang menggosok dan
membersihkan mu,
dan setelah engkau mati
ada juga yang menggosok
dan membersihkan mu.

    Sungguh ajaib perihalmu
anak adam..
   ketika lahir tidak kau tahu 
siapa yang gembira dan
tersenyum atas kelahiranmu, 
dan setelah ajalmu
masih engkau tidak tahu
siapa yang menangisi
dan bersedih ke Atas mu.

Ajaib sungguh perihalmu
anak adam..
ketika engkau di perut ibumu 
aku jadikan engkau, 
di dalam tempat yang lagi gelap, 
dan apabila mati 
  dijadikan bagi engkau  yang sempit lagi gelap.

     Ajaib sungguh perihalmu 
anak adam..
 lahirmu terus engkau dibalut
dengan kain  untuk menutupi mu, 
mati mu juga engkau
dikafankan dengan kain untuk menutupi mu. 

    Ajaib sungguh perihalmu 
anak adam ..
apabila engkau lahir
ditanyakan mengenai 
     syahadah dan perihalmu.

Dan setelah engkau mati 
  engkau ditanyakan malaikat 
tentang amal-amal
 engkau yang sholeh dan
apa bekalmu untuk akhirat?

 Paksakan untuk sebut di hati 
dua kalimah Syahadah...

Ø£َØ´ْÙ‡َدُ Ø£َÙ†ْ Ù„َا Ø¥ِÙ„َÙ‡َ Ø¥ِÙ„َّا اللهُ ÙˆَØ£َØ´ْÙ‡َدُ Ø£َÙ†َّ Ù…ُØ­َÙ…َّدًا رَسُÙˆْÙ„ُ اللهِ

Bacakan Juga Surah Al Ikhlas


Engkau sebarkan maka setiap orang yg membacanya seperti membaca sepertiga Al-Quran.ُ
 Ø¢Ù…ين يا الله * آمين يا رحمن * آمين يا رحيم..
Ø£َÙ…ِÙŠْÙ† ÙŠَا  رَبَّ العَالَÙ…ِينْ.
                                      َ
ِ       à®œ¤═══¤ ۩۞۩ ¤═══¤à®œ
 ٍِSemoga kita dapat menyebar 
       luaskan kata kata yang 
bermanfaat ini.
Agar ia akan jadi ilmu Amal
jariah Bagi jawapan 
Di hadapan Allah Nanti..ْ.

About mummy_ayu

I am Mummy Ayu And obviously I am a mummy of two kids, Ian and Iris. This blog is like my diary. Its contain my life story, my kids, my passions,my hobbies, my friends, my cooks and many more.

1 comments:

  1. Subhanallah sangat indah petikan tu
    Nice sharing Mummy Ayu

    ReplyDelete

Jemputla komen di sini...