Mengharap ketukkan pagi

baca dr group whatsapp 
and mcm menarik je cerita ni
so Mummy Ayu nak share kat sini yer...

cerita nya begini....

Tahun lepas, saya diberhentikankerja.  
Untuk menampung kehidupan, saya terpaksa mengambil kerja sementara
 sebagai penghantar surat khabar. 
 Salah satu rumah yang saya hantar peti melnya disekat,
 jadi saya terpaksa mengetuk pintu.  
Encik Xu, seorang lelaki tua dengan langkah goyah, perlahan-lahan membuka pintu. 
 Saya bertanya, "Tuan, mengapa lubang masuk peti surat disekat?"

 Dia menjawab, "Saya sengaja menghalangnya."
 Dia tersenyum kekok dan menyambung, 
"Saya ingin membincangkan sesuatu dengan awak. 
Apabila awak yg menghantar surat khabar kepada saya setiap hari,
 sila ketuk pintu atau tekan loceng dan serahkan kepada saya secara peribadi."

 Saya menjawab, "Tentu, tetapi itu nampaknya menyusahkan kita berdua dan membuang masa." 
 Saya hairan dengan susunan ini.

Dia berkata,
 "Tak apa, saya ada di rumah setiap hari. 
Bagaimana pula... Saya akan beri awak tambahan RM50 setiap bulan sebagai yuran mengetuk."
Dengan ekspresi merayu, dia menambah, 
"Jika ada hari yang anda mengetuk pintu tiada jawaban,sila hubungi polis!"

 Saya terkejut dan bertanya, "Kenapa?"
Dia menjawab, 
"Isteri saya meninggal dunia, 
anak saya di luar negara, dan saya tinggal di sini seorang diri, 
siapa tahu bila masa saya akan tiba?"

Pada ketika itu, saya melihat mata lelaki tua itu berkabus dan lembap.

 Saya bertanya, "Tidakkah anda melanggan surat khabar untuk membacanya?"

 Dia menjawab, "Saya tidak pernah membaca surat khabar... Saya melanggan bunyi ketukan!"

 Dia menggenggam tangannya dan berkata, 
"Anak muda, tolong bantu saya! 
Ini nombor telefon anak saya di luar negara. 
Jika suatu hari nanti awak tiada respond apabila mengetuk pintu, 
sila hubungi anak saya untuk memaklumkan kepadanya..."

 Selepas membaca ini, 
saya percaya terdapat juga orang tua yang menyendiri 
dan kesepian di kalangan rakan-rakan kita.  
Kadangkala, anda mungkin tertanya-tanya mengapa mereka,
 pada usia tua mereka, masih menghantar ucapan 
atau mesej pagi dan petang di WhatsApp,
 sama seperti mereka masih bekerja.

 Sebenarnya,
 makna salam pagi dan petang ini sama dengan maksud 
mengetuk atau membunyikan loceng pintu; 
 ia adalah satu cara untuk mendoakan keselamatan
 antara satu sama lain dan menyampaikan penjagaan.


 Pada masa kini, WhatsApp sangat mudah,
 dan kita tidak perlu melanggan surat khabar lagi.
  Jika anda mempunyai masa, 
ajar ahli keluarga warga emas anda cara menggunakan WhatsApp!

Suatu hari, jika anda tidak menerima ucapan pagi atau artikel yang dikongsi, 
mereka mungkin sakit atau sesuatu mungkin telah berlaku kepada mereka.

 Tolong jaga kawan dan keluarga anda.  
Lepas baca ni, bergenang air mata!!!  
Saya amat memahami betapa pentingnya 
ucapan pagi kita antara satu sama lain pd umur2 kita ini.

mcm ada logiknya kan
whatsapp yg kita rasa mcm simple je pagi2
wish good morning dlm group whatsapp pagi tu
membawa maksud yg mendalam
so x salah & x susah pun just nak reply simple whatsapp tu
kannnn?

About mummy_ayu

I am Mummy Ayu And obviously I am a mummy of two kids, Ian and Iris. This blog is like my diary. Its contain my life story, my kids, my passions,my hobbies, my friends, my cooks and many more.

8 comments:

  1. Sedihnya cerita ni. Kalau la orang tua ni tinggal sekali dengan anaknya kat luar negara ok lah kan...

    ReplyDelete
  2. Whatsapp tu bukan hanya untuk kita berkomunikasi je tapi sebenarnya impak dia lebih besar dari itu kan..banyak kelebihan sesuatu benda tu kalau kita bijak menggunakannya.

    ReplyDelete
  3. sebak baca dan tak tahu la pulak kita sendiri bagaimana bila dah tua nanti

    ReplyDelete
  4. Sayunya rasa hati. Tak tahu bagaimana pula nasib sendiri di hujung usia tanpa anak dan pasangan di sisi.

    ReplyDelete
  5. Betul, ada je dikalangan macam ni hidup seorang diri di bandar..selalunya kaum cina..sedih kan..sebab tu akak amik keputusan kahwin semula selepas 17thn single, salah satu sebab x nak jadi macma ni la

    ReplyDelete

Jemputla komen di sini...