Shoplinks.Asia

Tuesday, February 14, 2017

Anak bukan alasan bahagia

terpanggil nak cerita pasal ni

pagi ni..katanya Wanita Hari Ini 
menyentuh isu anak
"Anak Bukan Alasan Bahagia"
Image may contain: one or more people and text

alhamdulillah bagi kita kita yg dikurniakan zuriat ni
tapi....jgn lupa insan2 yg tak berpeluang utk menjadi 
Ibu, Mummy, Mak
takde orang nak panggil mereka mcm tu
bukan mereka tak nak
(siapa tak nak anak kan)
cuma tak diperkenankan oleh Allah
ada sbbnya...ada hikmahnya

ramai jugak yg Mummy Ayu kenal..
dah kawin lama..tapi belum ada anak
kawan opis...2 orang..kawin 8 tahun, 10 tahun
tup tup..dapat anak
alhamdulillah sgt2..
tumpang happy bila dpt tau news tu
yg sorang tu, nak masuk 2 orang dah

tak yah jauh2...adik ipar Mummy Ayu sorang ni
dah masuk 5 tahun..
belum dapat anak lagi
tapi kami satu family tak pernah kata apa
tak pernah suruh adik lelaki kami...kawin lain (minta dijauhkan..)

adik ipar belah mentua pun....
dah 2 tahun masuk 3 tahun kawin
pun belum lagi anak anak

bahagian masing2....kan
kita tak pernah minta
usaha..jgn cakap la
bila dengar ubat ni elok..makan
dengar urut kat sini bagus..pegi berurut
ada rezeki lebih..buat IVU (betul ker..Mummy Ayu pun tak sure huruf2 ni)
mcm2 la usaha
but..belum rezeki lagi
redha jer la

and..kita yg disekeliling ni..
jangan lah pandang rendah..
kasi  moral support
kasi kata2 semangat & peransang pada mereka ni

Mummy Ayu dulu pun...
1 tahun usaha & doa..
nak dapat anak
walau pun cuma 1 tahun, Mummy Ayu takkan lupa 1 tahun tu
mcm2 jugak..dengar
tak larat nak jawab pertanyaan orang 
sedih..sayu...semua ada
sbb dengar kawan2 kawin...2,3 bulan..dah pregnant
jumpa doktor..doktor kata..
sabar...emosi pun boleh kacau hormon kita

last2 Mummy Ayu wat relax jer
(disamping berdoa & usaha.. of coz)
Mummy Ayu amik positif....
honeymoon dulu
manja2 dulu

and..Mummy Ayu banyak membaca pengalaman2 orang
amik iktibar dr kisah mereka
take a positif story
oo..ramai lagi orang yg lagi lama tunggu
baru dikurniakan anak
ada yg dapat melahirkan anak..
tapi sekejab jer dipinjamkan...
lagi sedih
tapi...think positif...saham akhirat

petikan dr WHI pagi tadi
share dr FB my SIL
"ustaz elias ckp jgk..jgn sedih..jgn risau..
org yg xd kurniakan anak nie nanti 
kat akhirat Nabi Muhammad saw yg tunggu andn bg syafaat..
cume bersabar dan terus sbr..
nie ujian utk org2 yg terpilih..
slalu pk positif..
xsemestinya ade anak kite leh bahagia..
dpt suami yg baik tu pon rezeki...
dpt keluarga mertua yg baik tu pon rezeki...
ustaz ckp kite sentiasa mensyukuri rezeki2 yg kite da dpt..."
 semua ni betul sangat 

so...kengkawan yg masih belum ada anak...
be strong, ada hikmahnya...sebalik semua ujian ni
and
Allah tak uji hambaNya melainkan Dia tahu hambaNya itu mampu menghadapi ujian tu

my SIl jugak ckp..
emo bila isu anak ni
emmm....sis,
takde anak emo...
ada anak pun emo jugak tau
lagi banyaks emo nya
he he he...
be happy yer sayang!!!
we all love u.....

3 comments:

blasahje said...

betul... anak bukan alasan bahagia. sebab ada je orang yang de anak ramai tapi tetap cakap tak bahagia. asalkan kita bersyukur dengan nikmat Allah, kita akan tetap rasa bahagia.

Adam said...

Kita sedih sebab tak ada anak tapi kita tak nampak kesedihan orang yg langsung tak ada pasangan. Kita sedih tengok pakaian kita tak banyak tapi masih ada anak2 di afrika bertelanjang bulat.

Kita sedih sebab orang mengata kita tapi kita lupa, orang yg mengutuk kita tu, apa dia dapat.

mama tisya said...

insya allah ada rezeki diorang kn...yg tu IVF bkn IVU

Salam jumaat

©Copyright Reserved to Life Is Beautiful l Designed by DayangDeno