Shoplinks.Asia

Thursday, September 19, 2013

Kuli Untuk Rumah Dia

okay..nak review novel plak.
Kuli Rumah Untuk Dia
keluaran Kaki Novel
hasil karya Aireen Aryana
sinopsis belakang novel
“Ini mata ikan, dan ini hidungnya!” –Minn
“Ini hidung?” –Syak
Melihat wajah cuak Syak merenung ikan di depan mata membuat Minn ketawa bagai nak gila!
Minn Alia, seorang gadis yang berasal daripada keluarga kaya telah bercadang untuk bekerja sebagai pembantu rumah, pekerjaan yang disangka sesenang mengopek kulit kacang! Menyamar dengan identiti orang gajinya sendiri iaitu Syaminah Kadir, Minn Alia membuat tipu helah mendapatkan kerja menjadi orang gaji di Vila Cahaya, rumah Tengku Arshad sekeluarga. Di Vila Cahaya, Minn Alia belajar menjadi orang gaji sebenar. Ada Kak Nur sebagai teman, Tengku Arshad majikan yang jarang dilihat, dan Syakirul Hafiz anak majikan yang berlagak hebat sehingga membuat Minn terpening sendiri!
Kadang-kadang tingkah Minn Alia membuat Syakirul bersyak wasangka…
“Masinnya awak goreng telur ni? Apesal hitam sangat?” –Syak
“Pasal saya letak kicap lebihlah. Kan ke Encik Syak suka letak kicap dalam telur?” –Minn
Orang gaji tak reti nak masak? Lalu bagaimanakah akhir kisah mereka berdua? Mampukah Minn Alia kekal berpura-pura menjadi pembantu rumah keluarga Tengku Arshad sedangkan perasaan cinta sudah mula bersemi antara mereka?
Saat identiti Minn Alia terbongkar, mampukah Syakirul memaafkan gadis yang telah mendapat tempat di hatinya?
I was so wrong, I’m sorry. Minn Alia say sorry, is it okay?” soal Minn Alia sebak.
Kuli Rumah Untuk Dia, kisah si gadis troublemaker yang memeningkan kepala mencari kebahagiaan hakiki miliknya.
“Kalau dia cintakan Syaminah, kenapa dia tak dapat terima kau sebagai Minn Alia?” – Syuhada
For God’s sake Syuh, he claimed for a better girl to be his wifeYou knew that!” –Minn Alia

“Aku bukan Ratu Balqish dan kau bukan Raja Sulaiman…. namun tetap takdir indah teratur agar kita bias mengutip cinta-cinta yang tersulam….”
and..sinopsis versi Mummy Ayu

Min Alia...menyamar jadi Minah
and...keja sebagai orang gaji di rumah Syakirul
padahal..dia anak org kaya
but..disebabkan dia nak keja yg senang
so..dia pun pinjam identiti orang gaji dia & keja la sbg orang gaji..

nak jadi cerita Syakirul nie ialah somebody yg dia penah kenal 
masa dia belajar kat luar negara
and..antara mereka..ada cerita tersendiri juga
plus..nak lagi ebst
Syakirul ini kawan baik abang Min Alia sendiri
di mana..abang dia pun..memang nak rekomenkan Syak ngan Min  nie...
emmm....

lama2 Syak macam syok ngan 'Minah' tu
and..dengan berani nya ..dia confess & propose
sbb dia ingan 'Minah' tu memang 'Minah'
of coz la Min aka Minah tu tak terima & diamkan diri jer
walhal..dia pun dah makin suka ngan Syak
but...dia sedar diri
and..tau..
Syak akan marah giler bila rahsia dia terbongkar..

and..apa yg dia takutkan jadi kenyataan 
bila rahsia Min menyamar jadi Minah tu terbongkar
and..spt dijangkakan..Syak marah sgt2..

but...setiap apa yg berlaku..ada hikmahnya..

apa hikmah disebalik semua tu?
adakah Syak boleh maafkan Min?
dapatkan mereka bersatu?

kena la baca novel nie..

pada pandangan Mummy Ayu..
novel nie..okay..
jalan cerita dia menarik
walaupun agak biasa
but cara olahan & banyak moral yg dpt dari novel nie
:-)

so...apa lagi
dapatkan novel Kuli Untuk Rumah Dia
di kedai2 buku or secara online di Kaki Novel
novel nie pun nipis jer
so..ok la ..
:-)

# currently reading Awek Skuter

3 comments:

Maria Firdz said...

rajinnya mummy lyn novel..

RinsyaRyc said...

tkasih mummy Ayu atas reviewnya :D :D

Farah Huda said...

Haaha.saya dah habis baca.Bolehlah.SHARK..hikhikhik

Salam jumaat

©Copyright Reserved to Life Is Beautiful l Designed by DayangDeno