Air yang sedap time buka puasa..

emm...nak share pic minuman plak
asyik pic makanan jer
okey..
kalau time buka puasa..
kengkawan suka minum air apa?
soya bean
air sirap
air tebu
air buah-buahan
nie air time berbuka semalam...
Mummy Ayu pulak..
suka berbuka ngan air teh bunga chrysanthemum atau pun teh bunga kekwa
selalunya kalu gie PARAM pun..
Mummy Ayu suka beli air teh bunga nie
tak pun..beli yg dlm kotak jer
tapi tahun ni..
adik ipar bagi yg kering punya (banyak plak tu)
lagi elok sbb takde campuran apa2 bahan lain
yg nie..bunga yg dah dikeringkan
rebus kasi kembang bunga tu
and of coz..
sampai boiling airnya
than tapis..
letak gula...
than tambah ais..
yummy...
jangan  rebus bunga yg lum kering plak yer
he he he
jom kita baca sikit pasal teh bunga ni...

hanya bunga chrysanthemum coronarium sahaja spesis  yang boleh dimakan
spesies itu mengeluarkan bunga kuning atau jingga yg sesuai dibuat teh

Bunga kekwa, yg berasal dr keluarga compositae, mengandungi antara lain asid amino, 
adeninecholine dan stachydrine yg bertindak 
menghapuskan bakteria dan memperkuatkan saluran kapilari.

Sering digunakan dalam perubatan untuk mengubati beberapa jenis penyakit termasuk pemulihan demam selsema. Menyejukkan badan dan amat sesuai digunakan untuk mengubati demam, melegakan kerongkong dan meredakan pening kepala serta untuk mencerahkan mata
Digunakan juga sebagai stimulant untuk tahan dari mengantuk

Kelopak bunga yang sudah ditoskan selepas direndam air panas dibungkus 
boleh melegakan gatal-gatal mata (gunakan sebagai tampalan/compress). 

emmm..banyak khasiat nya kan
tapi ..Mummy Ayu suka minum air jer
takde la tau pasal tampal2 nie..
nie dah tau..leh gak try....

mummy_ayu

I am Mummy Ayu and obviously I am a mummy of two kids, Ian and Iris. This blog is like my diary. Its contain my life story, my kids, my passions,my hobbies, my friends, my cooks and many more.

3 comments:

  1. x suka..x tau la knp...minum air ni pening kepala..dari dulu lagi..

    ReplyDelete
  2. wah air teh bunga wat sdiri..aku tk suka minum air teh slalu soya & tebu

    ReplyDelete
  3. ena suka minum air teh o suam jea

    ReplyDelete

Jemputla komen di sini...