Semambu punya alkisah.....

daun semambu ngan chicken pox
ibarat aur dgn tebing
ibarat air yg dicincang takkan putus
dan ibarat mcm2 lagi la
amenda yg merapek nie..
ye la..kalu kena chicken pos
mesti org ckp..
cari daun semambu..
petua org dulu2..
ada yg kata..kasi mandi
ada yg kata letak kat bawah alas tempat tido
and ada yg kata campur kat bedak sejuk...
so..itu la yg Mummy Ayu praktikkan juga
tak salah pun ikut kata org tua2 nie...
nasib la dkt2 ngan area umah Tok Umi tu
ada pokok semambu tu
so..senang aje la..
ptg hari sabtu tu
Ian & Iris punya chicken pox dah nampak kering
so...boleh la buat bedak sejuk..
daun semambu tu....tumbuk kasi hancur
campur ngan bedak sejuk
campur gak skt kunyit..
dah siap
pas tu Tok Umi ckp....
pakai 3 hari berturut
start hari Ahad, petang..
kena buat 3petang berturut....
ptg Ahad....
Ian...mula2 mcm geli jugak la....
lama2 tu ok...
yg nie petang Isnin...
penuh dah...
bila belum kering tu...geli la
bila dah kering tu..ok jer...
siap leh posing2 lagi hero nie..
yg nie semalam petang
last day..
tapi ini budak tecik......
tiap kali nak letak..
mesti lari2..nangis
semalam..belum mandi lagi
dia dah nangis dulu
"nanak Mummy.....nanak.."
kesian..tapi nak baik kan..
nie ubat..tak nak kasi parut
plus bukan sakit pun...
tgk..Mummy amik gambar pun tak kasi
lari2...
apa pun..dah settle dah...
dah 3 petang pun....

About mummy_ayu

I am Mummy Ayu And obviously I am a mummy of two kids, Ian and Iris. This blog is like my diary. Its contain my life story, my kids, my passions,my hobbies, my friends, my cooks and many more.

5 comments:

  1. mmg leceh time2 ank2 sakit
    setot tu ade asthma..
    asal amik neb n ubat liquid asthma tu..
    siapkan bengkak2 nonok dia n celah2 peha..
    aih...

    ReplyDelete
  2. suka bau daun semmbu nih.. mmg sinonim la dgn cmpak :)

    ReplyDelete
  3. bagus petua mummy ayu ni.. nti sy nak buat gak kat mika

    ReplyDelete

Jemputla komen di sini...